Відвідувати християнський магазин може бути небезпечно. Небезпечним може бути також прослуховування християнського радіо, або перегляд християнського телебачення, або відвідування якоїсь великої конференції. Це може бути небезпечно, тому що християнський світ дуже сильно забруднений нездоровим вченням. Сьогодні існує так багато лідерів, які стверджують, що вони навчають істині, тоді коли вони, по суті, навчають хибному вченню. Здоровий, зростаючий християнин повинен навчитися бачити та пояснювати відмінність.
Це не нове явище. Де би не були хороші вчителі, там будуть також і погані вчителі. Ми бачимо важливий приклад в першому листі Павла до Тимофія, пастора церкви в Ефесі. Ми не знаємо всіх деталей тієї ситуації, але з того, що нам відомо, ми можемо почерпнути важливі істини попередження та практичне застосування для нас на сьогодні.
Апостол тільки що описав гріховність людини і попередив про ворогів в церкві, які неминуче з’являться в ці «останні дні». Потім він зосереджує свою увагу на певній групі ворогів та їх добровільних жертвах. «До них бо належать і ті, хто пролазить до хат та зводить жінок, гріхами обтяжених, ведених усякими пожадливостями, що вони завжди вчаться, та ніколи не можуть прийти до пізнання правди» (2 Тимофія 3:6-7). Павло описує тут як ворогів, так і тих, хто стають їх жертвами – лжевчителів і жінок, яких вони розбещують. Він пропонує п’ять характеристик цих жінок.
Вони слабкі. Павло не говорить, що існує якась інтелектуальна неповноцінність серед усіх жінок, але те, що є саме моральна слабкість, яка відображається в цій групі жінок. Вони не є якимись розумовими простаками, однак вони духовні слабаки. Це люди, які мали можливість рости у вірі, але знехтували цим. Замість цього вони дозволили собі стати учнями, полоненими цими ненадійними вчителями.
Вони обтяжені почуттям вини. Лжевчителі мають можливість отримати доступ до сердець і свідомості цих жінок через «браму» почуття вини. Можливо, це почуття провини за гріх, який ці жінки вчинили колись, до або після навернення, або, можливо, це почуття провини, яке вони відчувають через їх невідповідність вимогам як дружин, як мам, як жінок, як християнок. У будь-якому випадку, вони ніколи не були звільнені від вини їх гріха і тепер вони приймають рішення, яке запропонували лжевчителі.
Вони знаходяться в омані гріховних бажань. Дехто бачить ці слова як вказівку на те, що лжевчителі ведуть жінок до сексуальної аморальності (нечистоти, розбещення), але більш ймовірно, що Павло просто хоче вказати на те, що вони знаходяться під контролем гріха, а не під керівництвом Святого Духа. Вони дають волю своїм гріховним бажанням. Тому вони залишаються в такому вразливому стані завдяки їх совісті, яка не дає їм спокою від вини.
Вони завжди навчаються. Ці жінки постійно навчаються від лжевчителів. Звичайно, бажання вчитися і продовжувати навчання є позитивним. Але, такий тип навчання є нездоровим, тому що уникає конкретних відповідей і замість того, зосереджує увагу на небіблійних відповідях або залишає без відповідей взагалі. Таке навчання перечить тому, що є зрозумілим і фокусується на тому, що є ненадійним. Це веде до загрозливої нестабільності.
Вони ніколи не можуть прийти до пізнання істини. Оскільки ці вчителі не вчать тому, що узгоджується з Божим одкровенням, жінки ніколи не можуть дійти до істини. Навіть, якщо вони завжди навчаються, вони ніколи не приходять до стійких, твердих переконань. Істина ніколи не стала їхньою власністю настільки, щоб звільнити їх від вини та вони ніколи не підкорилися Духу Святому, Який може зруйнувати їх гріховні бажання. Вони слабкі, або відступили від віри, або, можливо, не спасенні взагалі. Ці жінки стали жертвами лжевчителів. Ці лжевчителі пролазять в їхні домівки, потайки обходячи пасторів і їх чоловіків, найбільш ймовірно, роблячи свою роботу протягом дня, коли жінки є доступними, а всі решта зайняті. Після того, як вони захоплюють цих жінок в «полон», поневолюючи їх гріхом, заблудженням та зневірою, вони запевняють, що навчають правді, але в дійсності, вони противляться правді. Вони наполягають, що є благочестивими, але насправді, вони абсолютно недостойні навіть говорити.
Це є сумна картина про жінок, які нехтували Божими засобами благодаті та захисту, а замість цього дозволили собі стати жертвами лжевчителів. Вони відчувають тяжкість гріха і провини, вони відчувають тягар своєї неповноцінності перед людиною та Богом та вони, таким чином, є легкою здобиччю для тих, хто приходить з дешевим і необтяжливим євангелієм. Ці вчителі, без сумніву, запевняють жінок, що вони не такі вже й погані, й що рішенням для них є те, щоб просто робити більше, робити краще, прикладати зусилля, слідувати програмі.
Таким чином, ці лжевчителі першого століття показують себе таким чином, що вони є близькими родичами лжевчителів двадцять першого століття. Якщо в ті дні лжевчителями були чоловіки, то сьогодні ними можуть бути як чоловіки, так і жінки. Якщо в ті дні вчителі ходили від дверей до дверей, то сьогодні вони приходять через друковану сторінку або цифровий екран. Якщо в ті дні вони вкрадалися у хати, коли ніхто не бачив, сьогодні вони можуть промайнути непомітно під обкладинкою книги або через відео плівку чи популярні конференції. Проте, вони все ще шукають слабких жінок, які обтяжені почуттями провини і знаходяться в омані гріховних бажань, і через постійне навчання – ще одна книга, наступна програма, наступна конференція – вони обіцяють прості, дешеві рішення. Проте, чомусь це все навчання ніколи не веде до пізнання істини та до твердої надії на вірне Боже одкровення. Якимось чином, радість все ще обминає їх. І, щоб ми не думали, що це відноситься тільки до жінок, ми не змінюємо текст щоб поширити це й на чоловіків, тому що ми теж є уразливими. Сувора реальність така, що найбільша небезпека для церкви, як правило, приходить зсередини церкви. Більше шкоди приходить через «християнські» книжки, ніж нехристиянські. Більше шкоди здійснюється «християнськими» вчителями, ніж мормонами або свідками Єгови або атеїстами. Ці лжевчителі завжди поруч і завжди шукають нові способи, як пролізти всередину несподівано. Навіть сьогодні вони полюють на слабких і вразливих.
Тім Чалліс
Оригінальна стаття
Тім Чалліз є знаменитим блогером, проповідником, автором та книжковим рецензентом. Співзасновник Cruciform Press. Він має дружину Елін та виховує трьох дітей.
Сайт: http://www.challies.com l Facebook: https://www.facebook.com/challies